Na samym początku roku odpaliłam Instagram. Na kontach znanych influencerek i osób, które uczą biznesu online, usłyszałam, że nowym trendem na ten rok będzie silna marka osobista.I to na tym powinnam skupić swoje działania.Ogarnął mnie pusty śmiech. Bo silna marka osobista jest ważna i jest trendem od lat. Gorącym. Ale zdecydowanie nie nowym. I nie każdemu służy, o czym opowiem kiedyś, jeśli będziecie chcieli. Natomiast w 2024 roku zdecydowanie są bardziej hot trendy, które warto śledzić i o których warto wiedzieć. Dziś opowiem Ci o trzech, które warto wziąć pod uwagę, jeśli prowadzisz biznes online. Zapraszam serdecznie.
Zacznijmy od tego, co to w ogóle trendy są i po co Ci wiedza o nich. Wiele z nas tak naprawdę na co dzień nie skupia się na tym, co trenduje, a co nie. Poddajemy się pewnym modom, ale nie analizujemy ich głębiej.
Kiedy zaczynałam prowadzić firmę online, od guru marketingu usłyszałam, że jeśli chcę być zauważona, powinnam być w każdych mediach i to codziennie. By ludzie zaczęli mnie rozpoznawać. Nie kwestionowałam tego, w końcu mówił o tym ekspert. Nie zastanawiałam się, czy to trend. Zaczęłam wdrażać te działania po prostu w życie. Do kolejnych trendów należały video, stories, rolki i kilka innych rzeczy.
Działały, przyciągały uwagę. Więc idę o zakład, że też nie skupiałaś się na tym, że to trend. Po prostu brałaś je za pewnik. Jeśli jednak chcesz prowadzić biznes świadomie, przewidując pewne działania i wyprzedzając konkurencję, warto skupić się na tym, co dzieje się poza Twoim podwórkiem. I tu dochodzimy właśnie do trendów. Ale takich prawdziwych, a nie takich, które ktoś wmawia Ci, by sprzedać swój najnowszy kurs online.
Jeśli wolisz słuchać niż czytać:
Czym są trendy i jak mogą Ci pomóc w prowadzeniu firmy?
Skoro już zaczęłam mówić o trendach, warto byś zrozumiała, jak je definiuję. Dla mnie trend nie jest wyłącznie modą. Raczej patrzę na nie jako dynamiczne zmiany i kierunki, które mogą znacząco wpływać na to, jak funkcjonuje moja firma. Mogą one oczywiście obejmować nowe technologie (czyli wspomniane wcześniej rolki, które na jakiś czas wyparły na przykład wpisy blogowe). Ale również zmiany ekonomiczne, społeczne czy chociażby preferencje i zachowania moich klientek (przykład: odejście od kultury zapierdolu w kierunku balansu).
Skoro więc zmieniają się preferencje, zachowania i okoliczności, muszę wziąć te zmiany pod uwagę, jeśli chcę, by moja firma się rozwijała i pozyskiwała nowe klientki, prawda? I to mam właśnie ma myśli, mówiąc, że znajomość trendów jest ważna. Jeśli uważnie obserwujesz rynek, wiesz doskonale, że w ostatnich kilku latach nastąpiły gigantyczne zmiany w branżach, które działają online. Do gry wkroczyła sztuczna inteligencja. Sam produkt ma znacznie mniejsze znaczenie niż doświadczenia klienta związane z jego zakupem.
Jeśli więc chcesz, by Twoje usługi były konkurencyjne, a Twoja oferta atrakcyjna dla klientów, warto śledzić trendy i dostosować swoją strategię biznesową. A ofertę do tego, co przynosi świat. Ignorowanie trendów może nie tylko spowodować, że pozostaniesz w tyle. Może też sprawić, że zaczniesz tracić aktualnych klientów, bo ktoś inny będzie miał znacznie bardziej atrakcyjną ofertę. A od tego momentu dzieli Cię już naprawdę mały krok do utraty płynności i zatrzymania rozwoju Twojej firmy.
To właśnie dlatego tak ważne jest, by trzymać rękę na pulsie. I szczególnie w czasach VUCA (czyli tych charakteryzujących się najbardziej dynamicznymi, gwałtownymi i często niespodziewanymi zmianami) reagować na to, co dzieje się na rynku.
Kiedy w 2017 roku zaczynałam swój biznes, do głowy nie przyszło mi, by w ogóle nagrywać video. Dziś nie wyobrażam sobie bez niego swojej codzienności. Co więcej, codziennie uczę się czegoś nowego i Ciebie też do tego namawiam. Przyznam Ci się, że mi bardzo pomogły na przykład studia z zarządzania strategicznego firmami w czasach VUCA właśnie. Otworzyły mi oczy na wiele spraw i pomogły wybrać kolejne kierunki moich działań.
Po co Ci zatem znajomość trendów?
W bardzo dużym skrócie po to by:
- Zrozumieć rynek, klientów, ich potrzeby i preferencje, które też przecież stale się zmieniają. Wiedząc, czego pragnie Twój klient, będziesz mogła dostosować ofertę do jego aktualnych oczekiwań.
- Zdobyć przewagę nad konkurencją – trendy często stwarzają nowe możliwości. A właściciele firm, którzy umieją szybko i zdecydowanie na nie reagować, łatwo zdobywają przewagę konkurencyjną. Wiem, nie każdy ma łatwość podejmowania decyzji o kluczowych zmianach w swoim biznesie, niektórzy wolą stabilizację i constans. W takim wypadku radzę Ci skorzystać ze wsparcia stratega biznesu. Pomoże Ci w zrozumieniu zalet zmian w Twoim konkretnym przypadku.
- Nie zatrzymać się w rozwoju – niestety, w dzisiejszym czasie nie możesz sobie pozwolić na to, by przestać się uczyć. Świat biznesu stale ewoluuje, a firmy muszą być gotowe na zmiany, aby utrzymać się na rynku.
Lepiej dostosować się do zmieniającego się otoczenia biznesowego i… no co tu dużo kryć, wyprzedzić konkurencję. Uwierz mi, lepiej wymyślić coś samemu jako pierwsza (mimo, że jest to trudniejsze, bo nie masz wzorów i społecznego dowodu słuszności swoich założeń), niż być kopistą.
Skąd masz wiedzieć, co będzie w trendach?
OK, Karolina, wszystko fajnie i ładnie, ale skąd ja mam wiedzieć, co będzie w trendach. Nie mam szklanej kuli i nie umiem wróżyć z fusów, możesz powiedzieć.
Moja droga, absolutnie nie mówię tu o wróżeniu z fusów. To zostawiam tym, którzy myślą, że marka osobista to nowy trend. My zajmiemy się tym, co możemy i powinnyśmy analizować na co dzień.
A więc przede wszystkim, żeby wiedzieć, co w biznesie piszczy, warto śledzić takie źródła jak raporty branżowe, analizy rynkowe, konferencje branżowe, publikacje ekspertów, opinie liderów z danej branży. Zwłaszcza tych zagranicznych. Przyznasz, że trochę tego jest, prawda? Możesz też obserwować zmiany społeczne, nowinki ekonomiczne i technologiczne, które mają wpływ na funkcjonowanie Twojej firmy.
Nie bez znaczenia jest też orientowanie się w aktualnych wydarzeniach na świecie. Nie każę Ci tu co wieczór oglądać wiadomości, ale dobrze jest wiedzieć, co w trawie piszczy, serio. No i oczywiście gorąco polecam Ci też rozmowy z innymi profesjonalistami z branży. Wymiana doświadczeń pomoże Ci jeszcze lepiej dopasować swoją strategię biznesową. Dzięki temu dowiesz się chociażby, czy warto bardziej być na Instagramie, czy Twitterze.
Jak określić, czy trend jest hot?
Oczywiście rozsądna ocena trendów wymaga nie tylko dobrego zmysłu obserwacji, ale też umiejętności wyciągania wniosków. Dlatego jeśli chcesz wiedzieć, jaki trend jest hot:
- Analizuj dane
- Śledź różne (w tym zagraniczne) źródła informacji
- Podchodź krytycznie do tego, co słyszysz od guru marketingu. Nie akceptuj trendów jedynie dlatego, że są popularne lub modne. Przeprowadź krytyczną analizę. Zastanów się, jak dany trend może wpłynąć na twoją firmę. Czy pasuje do jej strategii i celów biznesowych.
- Konsultuj się z ekspertami, którzy siedząc w danej branży na pewno mają bardziej pogłębioną wiedzę niż Ty
- I wreszcie działaj elastycznie. Niektóre trendy zmieniają się błyskawicznie. Niektóre nie będą Ci się podobały. Dlatego tak ważne jest, by być elastycznym i otwartym na nowe pomysły i możliwości. Nie wahaj się dostosować swojej strategii biznesowej w miarę pojawiania się nowych trendów i zmieniających się warunków rynkowych.
Poprzez kombinację tych kroków możesz lepiej oceniać trendy biznesowe i podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące rozwoju swojej firmy.
Trzy hot trendy – REZYLIENCJA
OK, to skoro już nagadałam się o tym, jak ważne są trendy, po co Ci one w ogóle i gdzie ich szukać, przejdźmy do sedna. Czyli trzech hot trendów na najbliższe miesiące, które osoby prowadzące biznesy online (czyli Ty) powinny wziąć pod uwagę. To jest oczywiście moja subiektywna lista, zbudowana na podstawie obserwacji rynku, raportów, trendów i wypowiedzi ekspertów. Możesz ją wziąć dla siebie w całości. Możesz coś do niej dodać, coś odjąć lub zupełnie się z nią nie zgodzić.
Po pierwsze, rezyliencja, czyli ta unikalna zdolność do adaptowania się do okoliczności w obliczu wyzwań, kryzysów, nieprzewidzianych sytuacji. Kilka akapitów wcześniej opowiadałam Ci o czasach VUCA, przed chwilą o elastyczności – rezyliencja jest z nimi nieodłącznie związana. Tak naprawdę stała się hot trendem już w czasach pandemii COVID-19. A jeszcze mocniej doszła do głosu, gdy Rosja zaatakowała Ukrainę.
Rezyliencja w biznesie online
Rezyliencja biznesowa to nic innego jak umiejętność szybkiego reagowania na zmiany. Elastyczność w dostosowywaniu się do nowych warunków oraz budowanie solidnych fundamentów, które umożliwiają przetrwanie trudnych sytuacji. Pamiętasz pewnie panikę, która wybuchła, gdy z dnia na dzień wiele firm zostało zamkniętych z powodu COVID-a. Niemal 3/4 biznesów musiało przenieść się do online’u. Tak naprawdę do dziś płacimy tego cenę.
Rezyliencja oczywiście może obejmować wiele obszarów takich jak:
- Technologia – chociażby konieczność przystosowania się wielu firm do pracy zdalnej, zastosowania nowych cyfrowych narzędzi zarządzania czy zautomatyzowanych procesów.
- Zarządzanie kryzysowe – mega! ważne. Skupienie się na rozwijaniu planów zarządzania kryzysowego, umożliwia szybką reakcję na nieoczekiwane sytuacje i minimalizue negatywne skutki dla działalności firmy.
- Rozwój kompetencji Twoich i Twojego zespołu – szczególnie tych miękkich, o których opowiem za chwilę.
- A poza tym posiadanie np. kilku nóg biznesowych (coraz więcej przedsiębiorców buduje sobie kolejne gałęzie biznesu i źródła zarobkowania właśnie po to, by nie pozostać z niczym, gdy jedna z gałęzi zostanie odcięta). Budowanie różnych kanałów sprzedaży, czy rozwijanie sieci znajomości.
Kiedy prowadzisz firmę online, koniecznie powinnaś też wziąć pod uwagę takie obszary jak bezpieczeństwo danych, elastyczność w zarządzaniu zasobami, kontrolę ryzyka czy monitoring i analizę danych.
Krótko mówiąc, jeśli patrzymy na rezyliencję w kontekście biznesu online, staniesz się bardziej odporna na zmienne warunki rynkowe. I zwiększysz swoje szanse na sukces w przestrzeni online.
Hot trend – RÓŻNICE POKOLENIOWE
Drugi trend to… temat rzeka, czyli różnice pokoleniowe. W internetowej przestrzeni szaleją ostatnio niemal wszystkie pokolenia: baby boomersi, milenialsi, zetki i pokolenie alfa. Pogodzenie ich oczekiwań, przyzwyczajeń i… konieczność współpracy nastręcza nie lada trudności. Serio! Sama miałam ogromny problem, by z jednej strony dogadać się z boomersami, a z drugiej zrozumieć tak inne wartości zetek czy alf.
Znajomość i zrozumienie potrzeb każdego z tych pokoleń, kiedy prowadzisz firmę online i swoje produkty czy usługi kierujesz do różnego rynku, jest doprawdy kluczowe. I nie chodzi tu tylko o taką klasyczną różnicę pokoleń, ale też zaakceptowanie tego, że KAŻDA ze stron może się czegoś od tej drugiej nauczyć. Otwartość i zrozumienie w tym obszarze może prowadzić do wielu satysfakcjonujących współprac.
Tak naprawdę, jeśli budujesz firmę i docierasz ze swoimi usługami i produktami do różnych osób, warto w swoim zespole mieć zarówno doświadczonych silversów, jak i kreatywne i myślące o pracy nie jako o jedynej wartości zetki. Moim zdaniem usłyszenie i zrozumienie perspektywy drugiej strony da Ci ogromną przewagę konkurencyjną. Będzie to bowiem miało wpływ na Twoje zrozumienie zmieniających się preferencji, zachowań zakupowych i oczekiwań klientów. Jeśli prowadzisz firmę online, musisz być świadoma tych różnic i dostosowywać swoją strategię biznesową i komunikację do różnych grup wiekowych.
Hot trend – DOBROSTAN MENTALNY
Na koniec zostawiłam sobie mój ulubiony trend: mindset i dobrostan mentalny. Ważny nie tylko w kontekście nastawienia do prowadzenia firmy (wszystko zaczyna się w głowie), ale też zmieniającej się świadomości społecznej na temat zdrowia psychicznego. Oraz rosnącego znaczenia równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Wielokrotnie słyszałaś ode mnie, jak ważne jest nastawienie, pewność siebie, asertywność. O tym, jak bardzo należy dbać o to, by się nie wypalić i że brak równowagi może prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń (żywieniowych, snu, depresji, nadmiernego odczuwania stresu). Uważam, że osoby, które prowadzą biznes online, czyli które z założenia nie spotykają się na co dzień z innymi ludźmi, powinny być szczególnie uważne na syndromy nadmiernego obciążenia stresem i wypalenia.
Czy nastawienie może się zmienić?
I nie, nie zawsze tak miałam. Kiedy zaczynałam prowadzić firmę, hasłem, które mi przyświecało, było: Kto jak nie ja! Cisnęłam siebie do granic. Pracowałam 7 dni w tygodniu, często kilkanaście godzin dziennie, w czasie urlopów i w czasie wolnym. Nie ma się czym chwalić, wiem. Ale dzięki temu, że przeszłam tę drogę, wiem, jak bardzo cienka jest granica pomiędzy dobrze prosperującą firmą, a wypaleniem zawodowym. Bo uwierz mi, możesz mieć wielu świetnych klientów, genialne dochody i nie być szczęśliwym człowiekiem. Pokazuje to wiele przykładów wielkich biznesowych imperiów, które upadły w ostatnim czasie.
Dlatego tak ważne jest, by nauczyć się po pierwsze mówić „nie”. A po drugie zadbać przede wszystkim o siebie, swoje zdrowie psychiczne, swój odpoczynek i równowagę. Obecnie możesz to zrobić naprawdę na wiele sposobów.
Ja oczywiście z całego serca polecam Ci pracę z trenerką mentalną. Nie tylko Cię wesprze, ale też pokaże sprawdzone narzędzia do pracy nad Twoim mentalem.
W ogóle połączenie pracy ze strategiem biznesu i trenerem mentalnym jednocześnie da Ci niesamowitą moc. Serio, serio. Jeśli jednak jeszcze nie jesteś gotowa na to, by pracować z kimś, możesz sięgnąć po inne sposoby, takie jak:
- Wykorzystanie platform online do zarządzania stresem i zdrowiem psychicznym (jak chociażby apki do medytacji)
- Edukowanie się w zakresie zdrowia psychicznego – szczególnie polecam Ci tutaj podcasty i artykuły psychologów. (Ja bardzo lubię słuchać Joanny Chmury, sprawdź, może i Tobie się spodoba)
- Naprawdę, ale naprawdę, a nie deklaracyjnie zadbanie o równowagę między pracą a życiem prywatnym. Tzw. ostrzenie piły, czyli czas na odpoczynek, regenerację, nicnierobienie jest MEGAważne. Nie zaniedbuj tego.
- Zdrowy tryb życia (dieta, która Cię wspiera, sport, sen, bliscy)
Tak zupełnie uczciwie mówiąc, moim zdaniem dobrostan mentalny to będzie kluczowy trend w najbliższych kilku latach. Warto się mu przyjrzeć bliżej już dziś i wypracować sobie metody wsparcia dla siebie samej.
PODSUMOWANIE
Wiesz już, że trendy są ważne, bo pomagają dostosować się do zmieniających się warunków otoczenia, wypracować przewagę konkurencyjną, znaleźć nowe możliwości biznesowe i zadać o siebie. Opowiedziałam Ci też o moich top 3 trendach, które z pewnością wezmę pod uwagę, budując strategię mojej firmy w najbliższych latach. I serio, bardzo gorąco zachęcam Cię przede wszystkim do zadbania o siebie. Jeśli tego nie zrobisz, ta maszyna nie pojedzie dalej. Niebawem opowiem Ci o tym, jakie nawyki warto skopiować od ludzi sukcesu, a z jakimi totalnie dać sobie spokój.
Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka. Jeśli jeszcze nie subskrybujesz mojego podcastu, zachęcam Cię do kliknięcia magicznego guziczka w swojej podcastowej aplikacji. Będę się z Tobą dzieliła wieloma tipami, jak budować biznes online na własnych zasadach, z dbałością o swoje granice i swój silny mindset.
Jeśli znasz kogoś, kto powinien wysłuchać tego odcinka, podeślij mu link 🙂
Pamiętaj „Firma zaczyna się w głowie”. Do przeczytania.